Autor Wątek: Dysputa VIII: Tożsamość i rola w mikroświecie Kościoła Rotryjskiego  (Przeczytany 1414 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Stanisław Wieniawa

  • Gość
Odp: Dysputa VIII: Tożsamość i rola w mikroświecie Kościoła Rotryjskiego
« Odpowiedź #45 dnia: Czwartek, 12 Lut 2015, 21:44:42 »
Bracie jest wzorowany na tym co ty powiedziałeś.

Offline Leonardo Mario della Popoly

  • Biskup
  • Przyjaciel kraju
  • ****
  • Wiadomości: 278
  • Reputacja +21/-1
    • Status GG
    • Zobacz profil
Odp: Dysputa VIII: Tożsamość i rola w mikroświecie Kościoła Rotryjskiego
« Odpowiedź #46 dnia: Czwartek, 12 Lut 2015, 21:56:13 »
Zdanie to (jak zresztą one wszystkie) jest esencją całej dysputy, dlatego ja nie widzę w nim przeciwwskazań.
Jego Ekscelencja
abp mgr. net Leonardo Mario della Popoly
Biskup Trydentu

Mecenas Patriarszy
Kapelmistrz Patriarszy
Szambelan Patriarszy
Prymas Surmeński


Offline Giacinto Martino de Mancini OFD

  • Biskup
  • Filar państwa
  • *****
  • Wiadomości: 1146
  • Reputacja +6/-0
  • "Radujcie się zawsze w Panu"
    • Status GG
    • Zobacz profil
Odp: Dysputa VIII: Tożsamość i rola w mikroświecie Kościoła Rotryjskiego
« Odpowiedź #47 dnia: Czwartek, 12 Lut 2015, 22:00:52 »
Bracie jest wzorowany na tym co ty powiedziałeś.

I tak i nie. Mi bardziej chodziło o przekazanie wiedzy, o to by poszerzać teologiczne choryzonty - np. wytłumaczyć cytując KKK co to jest filioque - a nie o to by krzewić wiarę.
Natomiast tekst punktu drugiego może być tak zinterpretowany, że Ksiądz X będzie np wzywał wiernych do ewangelizacji a ks. Y będzie cytował Evangelii gaudium, zaś ks. Z będzie nauczał za encykliką Mediator Dei, że ołtarz nie powinien wyglądać jak stół.
Arcybiskup dr net. Giacinto Martino Mancini OFD
Baron Fossombrone i hrabia Królestwa Agurii,
Prymas Królestwa Agurii,
Trybun Sygnatury Apostolskiej,
Dyrektor Filharmonii Książęcej


Offline Leonardo Mario della Popoly

  • Biskup
  • Przyjaciel kraju
  • ****
  • Wiadomości: 278
  • Reputacja +21/-1
    • Status GG
    • Zobacz profil
Odp: Dysputa VIII: Tożsamość i rola w mikroświecie Kościoła Rotryjskiego
« Odpowiedź #48 dnia: Czwartek, 12 Lut 2015, 22:06:30 »
(...) Natomiast tekst punktu drugiego może być tak zinterpretowany, że Ksiądz X będzie np wzywał wiernych do ewangelizacji a ks. Y będzie cytował Evangelii gaudium, zaś ks. Z będzie nauczał za encykliką Mediator Dei, że ołtarz nie powinien wyglądać jak stół.

Przecież nie możemy wszyscy mówić tego samego (przysłowiowe "kopiuj -> wklej"), nie ma tu pokazanych różnych dogmatów czy nauczań, ale różne ich tematy. W założeniu punktu nasza mowa musi być oparta o autentyczne nauczanie i dokumenty Kościoła Katolickiego, nawet jeśli występują one w różnym zakresie.
« Ostatnia zmiana: Czwartek, 12 Lut 2015, 22:16:19 wysłana przez Leonardo Mario della Popoly »
Jego Ekscelencja
abp mgr. net Leonardo Mario della Popoly
Biskup Trydentu

Mecenas Patriarszy
Kapelmistrz Patriarszy
Szambelan Patriarszy
Prymas Surmeński


Stanisław Wieniawa

  • Gość
Odp: Dysputa VIII: Tożsamość i rola w mikroświecie Kościoła Rotryjskiego
« Odpowiedź #49 dnia: Czwartek, 12 Lut 2015, 22:08:16 »
Bracie jest wzorowany na tym co ty powiedziałeś.

I tak i nie. Mi bardziej chodziło o przekazanie wiedzy, o to by poszerzać teologiczne choryzonty - np. wytłumaczyć cytując KKK co to jest filioque - a nie o to by krzewić wiarę.
Natomiast tekst punktu drugiego może być tak zinterpretowany, że Ksiądz X będzie np wzywał wiernych do ewangelizacji a ks. Y będzie cytował Evangelii gaudium, zaś ks. Z będzie nauczał za encykliką Mediator Dei, że ołtarz nie powinien wyglądać jak stół.


Hmm, co do tego ostatniego to słusznie :) Z czasem można coś ujednolicić. Może i nad tym powinien popracować po Soborze zespół duchownych.

Stanisław Wieniawa

  • Gość
Odp: Dysputa VIII: Tożsamość i rola w mikroświecie Kościoła Rotryjskiego
« Odpowiedź #50 dnia: Czwartek, 12 Lut 2015, 22:13:06 »
Ale zyskamy dzięki temu jakąś ideę do głoszenia, nie będziemy tylko ładnie ubranymi kukłami.

Na razie wracamy do głosowania Jeżeli więcej osób będzie przeciw to po dyskusji. Jeżeli jednak więcej Braci poprze inną opcję niż "nie", to musimy dalej rozmawiać. Ja sam niczego nie narzucam, bo to skomplikowana i kluczowa kwestia na tym Soborze. Chyba po to został zwołany. I nie kłóćmy się Bracia, tylko w Duchu Świętym wypracujmy coś dobrego.
« Ostatnia zmiana: Czwartek, 12 Lut 2015, 22:46:11 wysłana przez Giovanni Battista della Popoly »

Offline Don Tommaso I de Mancini

  • Kardynał
  • Filar państwa
  • *****
  • Wiadomości: 1069
  • Reputacja +8/-9
    • Zobacz profil
    • Email
Odp: Dysputa VIII: Tożsamość i rola w mikroświecie Kościoła Rotryjskiego
« Odpowiedź #51 dnia: Piątek, 13 Lut 2015, 06:36:45 »
Wasza Świątobliwość,
Czcigodni Bracia,

Mimo rozpoczęcia głosowania pozwolę sobie zabrać głos w dyskusji, którą sam wywołałem. Obserwowałem ją, ponieważ chciałem wypowiedzieć się na końcu i z przykrością stwierdzam, że w mojej opinii poszła ona w zupełnie innym kierunku niż to co sugerowałem. Moją intencją nie jest przywrócenie ewangelizacji, lecz przemyślenie fundamentu, założeń i celów istnienia Kościoła Rotryjskiego. Moje wystąpienie pragnę podzielić na trzy części, przytaczając trzy tezy mojego autorstwa, które przedstawiłem Piusowi IV jako moją wizję reformy Kościołą,

Cytuj
„Patriarcha Rotrii, choć jest suwerenem Państwa Kościelnego, jest przede wszystkim posłany, aby głosić prawdy wiary i promować je dla pożytku wielu

 - Rozszerzyłbym tutaj początek tej tezy z Patriarchy na każdy Rotryjczyk. Jest bowiem tak, że choć wielu nas może różnić wyznanie, to jako chrześcijanie zostaliśmy posłani do tego, aby świadczyć innym o tym, że Pan Jezus umarł za ludzi i zmartwychwstał, dając nam przez to dostęp do Życia. Świadczyć zaś można na różne sposoby, czy to poprzez słowa, czy czyny. W dzisiejszych czasach istnieje potrzeba połączenie tych dwóch rodzajów „testimonium”. Mikroświat jest też źródłem moralnego, a przede wszystkim ideologicznego skażenia – małżeństwa homoseksualne lub związki partnerskie, lewicowa propaganda lansująca cywilizację śmierci i tym podobne zatruwają nasz świat. Dlatego musimy byś Apostołami, niosącymi światło w mroku. Powstaje jednak pytanie – w jaki sposób możemy to zrobić? Widzę tego pewne rozwiązanie.

Cytuj
„Kościół Rotryjski nie może zamykać się w sobie, w swoim własnym ceremonializmie, lecz działać w mikroświecie na rzecz wartości chrześcijańskich, aby poprzez swoją działalność przysporzyć jak największy pożytek duszom. Ceremonie same w sobie bowiem go nie dadzą, a więc to w jaki sposób v-Kościół działa musi wykraczać poza ramy suchych ceremonii.”

Rotria nie może żyć sama dla siebie – nie może być po prostu zwyczajną symulacją Państwa Papieskiego. Wyróżniamy się na tle innych wirtualnych państw. Naszym fundamentem jest chrześcijaństwo, choć w ostatnim czasie zagubiliśmy go.  Czas go odzyskać. Latarnią na mroki mikroświata ma być sama Rotria. Nie jednak Rotria jako państwo kumoterstwa, spisków pałacowych, lecz Rotria chrześcijańska, w której realizowana będzie Dobra Nowina. Wydaje mi się, że to co przede wszystkim powinno zostać zrobione w kwestii, nad którą debatujemy, to ustalenie „prawicowego katolicyzmu” jako obowiązującej doktryny polityczno – prawnej w Rotrii. Oczywiście, rozumianego sensu largo. Podnoszono tutaj bowiem zarzut, że wielu w naszym Kościele nie jest wyznania katolickiego. W mojej opinii ten problem można by rozwiązać dwojako : albo poprzez ustalenie ekumenicznej preambuły doktrynalnej, albo poprzez przyjęcie katolicyzmu jako obowiązującej doktryny religijnej.

Cytuj
„Patriarcha Rotrii, tak jak każdy chrześcijanin, ma być „światłem świata”. Jeżeli zamyka się on dla mikroświata, staje się „więźniem Kwirynału”, to nim nie jest. W mikroświecie szarga się wartości, a nie ma nikogo, kto by konsekwentnie stał po stronie Prawdy. Prawdziwy „Ojciec Królów i Książąt” wiernie broni Prawdy, bez względu na straty dla Państwa, czy dla siebie samego.”

„Prawicowy katolicyzm” to jednak nie wszystko. Używając marksistowskiej terminologii coś musi stanowić swoistą nadbudowę dla niego. Uważam, że „prawicowy katolicyzm” powinien być naszym towarem eksportowym. Wiemy o tym, że jest potrzeba kogoś, kto byłby Orędownikiem Prawdy. Dotychczas mikronauci, którzy tego pragnęli gromadzili się wokół świeckich monarchów, takich jak król Agurii, czy królowa Eleonora I. Czyż nie jest wstydem dla nas, że wolą oni ich, zamiast władcy państwa, które w nazwie ma to, że jest kościelne? Według mnie powinniśmy stworzyć coś w rodzaju uniwersalizmu papieskiego, aby władcy chrześcijańscy gromadzili się wokół Patriarchy i z niego czerpali inspirację. Poniekąd się już to udało, gdy miłościwie nam panujący, obecny tutaj, Aleksander IV wezwał królów, aby przedyskutowali legalność jego akcji, w czasie gdy pełnił regencję. Tylko wówczas patriarcha będzie Ojcem Królów i Książąt, jeśli sam będzie godzien naśladowania i będzie stanowił ideał chrześcijańskiego władcy.

Podsumowując, uważam, że powinniśmy dogłębnie przemyśleć idee Państwa Kościelnego, na poziomie zarówno aksjologicznym, jak i prawno – ustrojowym. Możliwe, że będzie konieczne ograniczenie roli Państwa wobec Kościoła lub też zastosowanie innego rozwiązania. Powinniśmy też zastanowić się nad rolą Patriarchy w mikroświecie. Co to znaczy, że jest Biskupem Powszechnym? Co wiąże się z tym, że jest Ojcem Królów i Książąt?

Co do zaś kwestii kazań, to uważam, że dozwolone powinno być pisanie rozważań, z zaznaczeniem, że są one poglądami wyrażonymi przez autora. Pamiętam czasy kalendarza kazań i zgorszenia, z którym się wiązało jego istnienie.

Czcigodni Bracia!
Kościół Rotryjski może być wspaniałą instytucją, która nie żyje tylko dla siebie i dla swoich przebarokizowanych ceremonii. Wnoszę więc o przerwanie głosowania albo, gdy jest to niemożliwe, o uzupełnienie porządku obrad o przedyskutowanie punktów zawartych w mojej mowie.


Zreformujmy Rotrię, przemieniajmy siebie!
Radźcie, a radźcie mądrze!

Jego Książeca Mość
Don Tommaso I di Mancini
Książę Parmy
Kardynał Świętego Kościoła Rotryjskiego
Generał Zakonu Braci Dominikanów
Wielki Inkwizytor

Stanisław Wieniawa

  • Gość
Odp: Dysputa VIII: Tożsamość i rola w mikroświecie Kościoła Rotryjskiego
« Odpowiedź #52 dnia: Piątek, 13 Lut 2015, 09:48:56 »
Przerywam głosowanie, wznawiam dyskusję. Proszę też, aby głos zabrał Jego Świątobliwość i wyraził swoje zdanie w całej dyspucie.

Stanisław Wieniawa

  • Gość
Odp: Dysputa VIII: Tożsamość i rola w mikroświecie Kościoła Rotryjskiego
« Odpowiedź #53 dnia: Piątek, 13 Lut 2015, 15:20:41 »
Bracia, chcecie skomentować postulaty JE Manciniego?

Offline Aleksander IV

  • Patriarcha
  • Przyjaciel kraju
  • *******
  • Wiadomości: 277
  • Reputacja +15/-3
  • Fortitudo et laus mea Dominus
    • Status GG
    • Zobacz profil
Odp: Dysputa VIII: Tożsamość i rola w mikroświecie Kościoła Rotryjskiego
« Odpowiedź #54 dnia: Piątek, 13 Lut 2015, 17:35:09 »
Fratelli,

Wnioskujemy, iż większość z Braci tkwi w błędzie, myśląc jakoby aktualnie nie było możliwe pewnego rodzaju "nauczanie". Otóż w ramach działań kulturowo-poznawczych, o których mówi doktryna Kościoła Rotryjskiego zawarta w Bulli Exurge Domine, możliwe jest np.: przedstawianie żywotów świętych, dokumentów Kościoła, postanowień soborów, nauczań apostołów i świętych. Wszystko to jest dozwolone, o ile nie zostanie opatrzone własnymi wnioskami i tezami, a jedynie przedstawione, jako stanowisko świętego, papieża, biskupa, czy doktora Kościoła. Jeśli Sobór ma taką wolę, można tę kwestię doprecyzować, poprzez dokładne określenie co wolno, a czego nie w ramach działalności v-duchownych.

Przypomnijmy sobie słowa Patriarszej przysięgi, którą wkrótce złożymy: przysięgamy dochować przekazanej nam Tradycji, ani niczego, co było przed nami strzeżone przez naszych umiłowanych w Panu poprzedników, ani nie naruszać, ani nie zmieniać, ani nie zezwalać na jakiekolwiek zmiany. Przeciwnie: z gorącym umiłowaniem, jako tej Tradycji uczeń i dziedzic, przysięgamy z czcią zachować przekazane dobro, ze wszystkich naszych sił i całą naszą mocą. Tak nam dopomóż Boże. Amen. Tak więc naszym obowiązkiem jest staż na straży Tradycji i nie dopuścić do powrotu ewangelizacji, która w historii naszego Kościoła zapisała się gorzkimi zgłoskami.

Zaś w kwestii tez poruszonych przez Eminencję Manciniego, uważamy, iż przedstawione przez niego postulaty, odnoszą się w większości do sposobu zarządzania Kościołem przez Patriarchę. Abstrahując od słuszności tych twierdzeń, nie jest możliwe ubranie tych postulatów w przepisy prawne, gdyż każdy Patriarcha ma inny "styl rządzenia" Kościołem i Państwem. Może być to jedynie wskazówka.

Apostolskim pozdrowieniem,
(+) Alexander IV P.M.
/-/Sanctitas Vestra Alexander IV
Pontifex Maximus et Servus Servorum Dei,
Patriarcha et Episcopus Rotriae, etc.

Stanisław Wieniawa

  • Gość
Odp: Dysputa VIII: Tożsamość i rola w mikroświecie Kościoła Rotryjskiego
« Odpowiedź #55 dnia: Sobota, 14 Lut 2015, 12:27:05 »
Mowa Jego Świątobliwości podsumowała obrady i wyczerpała ich temat. Zatem zamykam dysputę zgodnie z wolą Ojca Świętego.